De juiste keuzes maken met betrekking tot voeding. Vindt jouw valkuilen!

De juiste keuzes maken met betrekking tot voeding. Vindt jouw valkuilen!

Herken jij dit? Je begint heel enthousiast met een dieet maar binnen een paar dagen of weken val je weer terug in oude gewoontes. Wanneer jij het nu anders wil doen lees dan verder in deze blog over de juiste keuzes maken met betrekking tot voeding.

Ik ben ervan overtuigd dat veel mensen globaal echt wel weten welke voedselproducten goed, minder goed of slecht zijn. De reden dat het vaak mis gaat ligt een laag dieper. In deze blog ga ik je een aantal handvaten meegeven zodat je zelf kunt  identificeren wat jouw valkuilen zijn en hoe je deze kunt tackelen.

 

Té snel té veel!

 

Been there, done that. Vol enthousiasme het roer volledig omgooien en er al snel achter komen dat de motivatie om dit lang vol te houden al snel weg ebt. Je kunt niet van 90% slechte voeding zonder tussenstappen naar 80% gezonde voeding gaan. Je kunt ook niet van een dagelijkse iname van 3000kcal zonder tussenstappen naar 1800kcal gaan. Sterker nog, de vraag is of je überhaupt terug moet naar die 1800kcal.

Bij Invictus Coaching denken we niet in korte termijn strategieën omdat die vaak niet duurzaam zijn. Wij denken dat grote veranderingen komen in kleine stappen en dat dit tijd nodig heeft. Wij denken niet in diëten maar in lifestyle veranderingen.

 

De verkeerde keuzes die we maken.

 

De geest is zwak en vaak gaan we voor ‘instant’ genoegdoening. Dit is voor een keer ook helemaal niet erg maar als je dit maar sporadisch zou doen dan zou je dit blog niet lezen.

Deze infographic helpt je met het identificeren van je valkuilen met betrekking tot voeding.

In de infographic hiernaast heb ik enkele veel voorkomende oorzaken opgesomd die ervoor kunnen zorgen dat we vaak de verkeerde keuzes maken. Je zult er vast één of meerdere herkennen. Ga na welke van de oorzaken op jou van toepassing zijn. Dit realiseren en benoemen is al de helft van de oplossing. Ga nu na welke strategie jou kan helpen om niet meer de verkeerde keuze te maken.

 

Als voorbeeld haal ik het voor mij zeer herkenbare punt ‘alles loslaten in het weekend’ aan. Ik kon altijd vrij goed strikt met voeding zijn van maandag tot vrijdag. Vanwege deze uiterst knappe prestatie vond ik dat ik in het weekend wel een ‘cheat meal’ verdiend had. Helemaal niks mis mee, zou je denken. Klopt ook, maar mijn ‘cheat meal’ werd een ‘cheat day’. Het weekend heeft 2 dagen, dus je raadt het al… 2 ‘cheat days’. Met als gevolg dat ik duizenden kilocalorieën boven mijn weekdoel zat. Al mijn harde werk door de week was voor niks, noppes, nada. Eeuwige zonde!

 

Welke strategieën kun je implementeren om niet meer alles los te laten in het weekend? Dat is dus voor iedereen verschillend. We zijn allemaal individuen met onze eigen zwaktes en sterktes. Strategieën zouden kunnen zijn: zorg dat je niet teveel vette hap en/of alcohol in huis hebt, bereid ’s middags al een deel van het avondeten voor zodat je ’s avonds niet meer veel hoeft te doen en niet in de verleiding komt om te bestellen of uit huis te gaan eten, zorg voor steun van je partner of vrienden (samen staan we sterker tijdens moeilijke momenten).

 

Het is belangrijk dat we ook genieten van voeding. Ik gun iedereen zijn of haar ‘cheat meal’ en wijntje of biertje. Voornaam is gewoon dat we het met mate doen want ik gun het jullie ook dat jullie gezond en fit oud worden.

 

Iedereen heeft andere valkuilen en voor iedereen werken andere strategieën om ze te tackelen. Probeer te achterhalen waar jouw zwaktes liggen en zoek naar strategieën die je helpen om de volgende keer betere keuzes te maken. Wanneer je hierbij hulp nodig hebt dan helpen wij je uiteraard graag. De coaches van Invictus Coaching hebben diepgaande kennis met betrekking tot voedingscoaching. Op dit gebied zijn we  NASM, Precision Nutrition en ISSA gecertificeerd.

 

 

 

 

 

 

 

 

Toby Gijzen

Invictus Coaching

 

www.invictuscoaching.nl

info@invictuscoaching.nl

Meer berichten

Hoe hard moet ik trainen?

    Vraag: wanneer verlaat je met een beter gevoel de sportschool of box? Wanneer je je voor de volle 100% gegeven hebt of wanneer

Stuur ons een bericht

Meld je als ondernemer of manager aan voor een gratis Inbody scan.

Vul het formulier in en wij nemen contact met je op voor het plannen van een afspraak.