6 Redenen waarom senioren aan krachttraining moeten doen. Gezond en fit oud worden.

6 Redenen waarom senioren aan krachttraining moeten doen. Gezond en fit oud worden.

‘Daar ben ik te oud voor’, ‘dat is niks voor mij’ of ‘ik heb genoeg aan de loopband en crosstrainer’. Dat waren vaak de reacties in de sportschool die ik kreeg wanneer ik senioren probeerde te overtuigen van het nut van een back squat, deadlift of andere compound oefeningen (oefeningen die meerdere spiergroepen en gewrichten aanspreken).

 

Gelukkig is het tegenwoordig een stuk minder maar er heerst nog bij veel mensen het beeld dat barbells, dumbbells en kettlebells alleen voor  mensen zijn die vanwege esthetische motieven spiermassa willen opbouwen. Helaas doen we ons erg tekort met deze denkwijze.

 

Er zijn legio redenen waarom krachttraining goed is voor iedereen. Ik heb er 6 uitgelicht (er zijn er véél meer) die specifiek van toepassing zijn op senioren (55+).

 

1. Tegengaan van afbraak van spiermassa 

Naar mate we ouder worden breken we spiermassa af. Dat hoort helaas bij het verouderingsproces. Wanneer we d.m.v. krachttraining ons lichaam het signaal geven dat we onze kracht nodig hebben dan blijft ons lichaam, ongeacht op welke leeftijd, processen opstarten die behoud van spiermassa en zelfs spiergroei tot gevolg hebben.

 

2. Behoud van botdichtheid

Een direct gevolg van sterkere en grotere spieren is de noodzaak van sterke botten en  gewrichten. Immers, sterkere spieren kunnen grotere krachten uitoefenen. Wanneer onze botten en gewrichten zich hier niet op aanpassen kunnen ze schade oplopen. Aanpassing uit zich in een verbeterde botmassa en dichtheid. Dit leidt weer tot minder breuken en fracturen bij eventuele valpartijen en andere ongelukken.

 

3. Verlengde zelfstandigheid

Wanneer we lang sterk en efficiënt blijven in opstaan (squat), traplopen (lunge), dingen optillen (deadlift) en dingen uit een kastje pakken (overhead press) betekent dit dat we veel minder snel afhankelijk worden van anderen. Dit is voor mij één van de belangrijkste voordelen van het aanleren van en sterk blijven in essentiële bewegingspatronen.

 

4. Cognitieve vaardigheden

Alle bewegingen worden aangestuurd vanuit de hersenen, vrijwillig of onvrijwillig. Oefeningen zoals squats en deadlifts zijn complex omdat ze veel gewrichten en spieren activeren. Deze complexe bewegingen blijven onze hersenen prikkelen en uitdagen. Studies hebben aangetoond dat onze hersenen als het ware fit blijven wanneer we deze oefeningen regelmatig doen. Dit uit zich onder andere in verbeteringen in geheugen, alertheid, waarneming, aandacht en concentratie. Er komen zelfs steeds meer studies naar buiten die aantonen dat krachttraining Alzheimer kan doen uitblijven en vertragen.

 

5. Fit en sterk voelen 

Vaak hoor ik van senioren (en eigenlijk van alle leeftijden) dat na een aantal weken van krachttraining al kleine verbeteringen merkbaar zijn. Makkelijker uit bed komen, minder last van de rug, minder buiten adem na traplopen, zijn veel gehoorde verbeteringen. Dit komt omdat de in deze blog veel genoemde oefeningen heel veel lijken op alledaagse bewegingen. Wanneer we bijvoorbeeld sterker en beter worden in de squat dan worden we ook beter in opstaan van de bank of het toilet. Zaken die voor velen van ons zeer vanzelfsprekend zijn, totdat we 60, 65 jaar of ouder worden. Wanneer we er niet voor zorgen dat we de spieren sterk houden die nodig zijn voor deze alledaagse bewegingen dan worden ze zeer uitdagend op een bepaalde leeftijd. Dit gaat hoe dan ook gebeuren maar wanneer we dit 10 jaar of langer kunnen uitstellen lijkt me dat de moeite waard.

 

6. Betere kwaliteit van leven 

Eigenlijk kun je stellen dat de eerste 5 punten resulteren in dit punt, een betere kwaliteit van leven. Dit lijkt me een streven waar we niet vroeg genoeg mee kunnen beginnen. Hoe mooi is het dat we ons, wanneer we met pensioen zijn, ook nog fit en sterk voelen. Dat we lekker actief kunnen zijn met onze kleinkinderen, nog zin hebben in ochtendsex en we nog mooie herinneringen kunnen delen met onze even fitte vrienden.

 

Deel deze blog met je ouders, opa’s en oma’s en iedereen waarvan je denkt dat ze er voordeel mee hebben. Hoe mooi is het dat we iets terug kunnen doen voor de mensen die ons hebben opgevoed en jarenlang hard hebben gewerkt om ons iets moois na te laten.

 

Voor vragen over compound oefeningen, op welke intensiteit senioren moeten trainen en aanverwante zaken kunnen jullie contact opnemen met Invictus Coaching. Één van onze specialisaties is senior fitness.

Toby Gijzen Invictus Coaching

 

 

 

 

 

 

 

www.invictuscoaching.nl

info@invictuscoaching.nl

Meer berichten

Hoe hard moet ik trainen?

    Vraag: wanneer verlaat je met een beter gevoel de sportschool of box? Wanneer je je voor de volle 100% gegeven hebt of wanneer

Stuur ons een bericht

Meld je als ondernemer of manager aan voor een gratis Inbody scan.

Vul het formulier in en wij nemen contact met je op voor het plannen van een afspraak.