Motivatie en discipline. Lees hoe je ze duurzaam inzet.

Motivatie en discipline. Lees hoe je ze duurzaam inzet.

Het nieuwe jaar staat voor de deur en veel mensen zijn weer goede voornemens aan het maken. Iedereen is zeer gemotiveerd om het nieuwe jaar goed te beginnen. De sportscholen sluiten veel abonnementen af, mensen stoppen met roken, willen beter gaan eten en zo zijn er nog wel meer voorbeelden.

Hoe kan het dat de overgrote meerderheid van gemaakte voornemens helaas stranden? Ik denk dat veel mensen de eerste weken zeer gemotiveerd zijn om hun goede voornemens in stand te houden maar dat de discipline ontbreekt om dit duurzaam vol te houden.

In deze blog wil ik praten over wat in mijn mening motivatie en discipline zijn, wat hun doel is en hoe ze duurzaam ingezet kunnen worden. Disclaimer: in deze blog geen wetenschappelijke onderbouwingen maar uitsluitend mijn ervaringen als mens en coach.

Eerst is het voornaam om een definitie te geven aan motivatie en discipline zodat we ze in de correcte betekenis gebruiken.

 

Motivatie 

Motivatie is datgene wat een individu tot een bepaald gedrag drijft. Dus de wens om iets te doen.

Motivatie kan intrinsiek (vanuit jezelf) of extrinsiek (vanuit externe factoren) zijn. Wanneer je zelf écht de behoefte hebt om iets te veranderen dan is dat intrinsiek. Wanneer bijvoorbeeld de arts zegt dat je moet afvallen vanwege gezondheidsredenen en je je daarom maar inschrijft in de sportschool dan is dat een extrinsiek gemotiveerde beslissing. Extrinsieke motivatie houdt meestal nooit lang stand.

 

Discipline 

Discipline is vanuit gedrag doen wat er verwacht wordt. Ook wanneer het een keer niet gelegen komt of je geen zin hebt doe je wat je met jezelf of anderen hebt afgesproken. Bij discipline hoort een plan. Discipline in stand houden zonder bepaalde strategieën te implementeren is ontzettend moeilijk en kan zelfs averechts werken. Vanuit gedrag doen wat er verwacht wordt ten koste van alles is geen goede strategie. Dit zal ik later met een persoonlijk voorbeeld toelichten.

 

Het doel van motivatie en discipline

Persoonlijk zie ik motivatie als een aanjager. Het zet je aan tot actie, het zet dingen in gang. Helaas is het zo dat motivatie komt en gaat. Die sterke wens om iets te doen blijft helaas niet lang. Externe en interne factoren maken het moeilijk om die drang om iets te veranderen, lang vast te houden. That’s life! Op dat moment is het belangrijk dat we vol houden en dat doen we met behulp van discipline. Discipline neemt het over wanneer motivatie minder wordt. Onze wens of drang wordt omgezet naar duurzaam gedrag.

 

Motivatie en discipline versterken elkaar 

Motivatie en discipline kunnen elkaar versterken en ons in staat stellen tot geweldige duurzame gedragsveranderingen. Ik zie dit als coach elke dag weer: cliënten komen met een bepaald doel, ze zijn gemotiveerd. Tijdens het coachingstraject help ik de cliënt met het implementeren van strategieën zodat ze blijven komen sporten maar ook thuis op een positieve manier veranderingen maken met betrekking tot voeding en slaap. Deze strategieën maken het makkelijker om ook door te zetten wanneer het moeilijker wordt, discipline dus.

Na een maand volgt er een evaluatie en een meting op de InBody weegschaal. Deze weegschaal maakt veranderingen in vetpercentage en spiermassa zichtbaar. Bij verreweg de meeste cliënten zijn de resultaten altijd positief. Dit geeft weer enorme motivatie om door te gaan en vaak zie je dat cliënten zelfs nog gedisciplineerder gaan worden. Zo versterken motivatie en discipline elkaar voortdurend: resultaten die worden behaald uit discipline geven een enorme motivatie om door te gaan.

 

Het inbrengen van discipline 

Ik heb al gezegd dat er een plan hoort bij het inbrengen van discipline. Aan de hand van een persoonlijk voorbeeld zal ik zeggen hoe het niet moet:

Ik sta elke dag rond 5.00u op om te sporten. Voor mij werkt dit omdat er ’s middags altijd andere zaken tussen komen en ’s avonds sporten doe ik niet graag omdat dat niet ten goede komt van mijn slaapkwaliteit.

Toen ik pas begon met sporten ’s ochtends had ik geen plan. Ik zette mijn wekker op 5.00u, stond op en deed mijn ding. Wat ik echter niet deed was de avond ervoor op tijd naar bed gaan. Meestal ging ik ergens tussen half 11 en half 12 naar bed. Eerder kon ik nooit slapen.

De eerste dagen ging het me goed af om zo vroeg op te staan en te sporten maar na een tijdje was ik toch nog wel erg moe op het moment dat de wekker ging. Uit discipline ben ik toch altijd opgestaan. Dit ging op een bepaald moment wel ten koste van de training en de rest van mijn dag. Ik was  voortdurend moe, herstelde slecht. Zo moet het dus niet!

Na een paar weken ben ik gaan evalueren en intelligent als ik ben (#sarcasme), ben ik vrij snel tot de conclusie gekomen dat 5 uur slaap te weinig is. Ik ben gaan nadenken over hoe ik meer kan halen uit mijn slaap wat betreft duur en kwaliteit. Het voornaamste doel voor mij is geweest om tussen 9 en half 10 naar bed te gaan en zo ‘vroeg’ ook al goed te kunnen slapen. De strategieën die ik stapsgewijs heb ingebracht zijn: elke week een kwartier eerder naar bed (van half 12 naar uiterlijk half 10), ’s avonds een blue light blocker bril dragen (minder prikkels), na 20u niet meer eten, geen telefoon meer ’s avonds, licht in de woonkamer dimmen.

Mijn slaapkwaliteit en duur zijn binnen een paar maanden enorm verbeterd en tegenwoordig hoef ik eigenlijk geen wekker meer te zetten. Tussen half 5 en half 6 word ik uitgerust wakker.

 

Discipline vergt een plan 

Met het vertellen van mijn persoonlijke ervaring wil ik duidelijk maken dat bij discipline een plan hoort. Het vergt een aantal strategieën die stapsgewijs ingevoerd moeten worden. Stapsgewijs is hierin het sleutelwoord. Elke duurzame gedragsverandering vergt ook enige gewenning. Het heeft geen zin om van de een op de andere dag oude routines 180 graden om te gooien. Dit kunnen we niet behappen en zal vaak geen stand houden. Kleine aanpassingen zorgen over langere tijd voor grote veranderingen.

 

Heb jij hulp nodig? 

Wanneer jij worstelt met het inbrengen van duurzame veranderingen en je wil hierin ondersteund worden, neem dan vrijblijvend contact met ons op. Samen kijken we wat we voor je kunnen betekenen. De weg naar succes is voor iedereen anders. De strategieën die werken en in te passen zijn in het dagelijkse leven zijn dus ook voor iedereen anders. Graag gaan we deze ontdekkingsreis samen met je aan zodat je een verbeterde versie van jezelf wordt.

 

Toby Gijzen Invictus Coaching

 

 

 

 

 

 

 

info@invictuscoaching.nl

www.invictuscoaching.nl

Meer berichten

Hoe hard moet ik trainen?

    Vraag: wanneer verlaat je met een beter gevoel de sportschool of box? Wanneer je je voor de volle 100% gegeven hebt of wanneer

Stuur ons een bericht

Meld je als ondernemer of manager aan voor een gratis Inbody scan.

Vul het formulier in en wij nemen contact met je op voor het plannen van een afspraak.