Waarom mobiliteitstraining? Wat is het eigenlijk? En mijn eigen ervaring

Waarom mobiliteitstraining? Wat is het eigenlijk? En mijn eigen ervaring

Mobiliteitstraining wordt relatief nog weinig ingezet in de Nederlandse fitnessbranche.

Zonde, vinden wij, want de voordelen kunnen enorm zijn zowel in de trainingen als in het dagelijkse leven.

In deze blog leggen we je kort uit wat mobiliteitstraining inhoudt en welke voordelen je hiermee kunt halen.

Daarnaast zal ik ook mijn persoonlijke ervaring met mobiliteitstraining met jullie delen!

 

Maar eerst….Wat is mobiliteitstraining eigenlijk?

 

Mobiliteitstraining is trainen op gecontroleerde flexibiliteit in je gewrichten met behulp van spierkracht.

De oefeningen zijn erop gericht je range-of-motion (bewegingsuitslag) te vergroten en helpen je spieren rondom de gewrichten te stabiliseren en te controleren.

Door middel van actieve, dynamische oefeningen wordt de gecontroleerde flexibiliteit van gewrichten, banden en pezen verbeterd.

 

Oké! En waarom is dit dan zo persé nodig?

 

Vanaf een jaar of 35 krijgen we gaandeweg steeds stijvere gewrichten en spieren waardoor bewegen minder soepel gaat, onze lichaamshouding verslechterd en er vaak pijnklachten en blessures ontstaan.

Dit proces kun je enorm vertragen door een combinatie van mobiliteits-, stabiliteits- en krachtoefeningen.

 

Mobiliteitstraining is niet alleen effectief voor ouderen maar kan ook zeker voor jongeren heel waardevol zijn.

Denk aan sportprestaties die negatief beïnvloed worden door een verminderde range-of-motion. Mobiliteitstraining kan hierbij een goede bijdrage leveren in het verbeteren van je techniek, het verbreken van plateaus en het voorkomen van blessures.

Maar denk ook aan veelvoorkomende klachten die ook vaak al bij twintigers spelen zoals onderrugklachten, schouderklachten etc. door bijvoorbeeld een verkeerde (werk)houding.

Ook hierbij kun je met een paar vaak eenvoudige kortdurende oefeningen goede resultaten boeken.

 

Mijn eigen ervaring door het toepassen van mobiliteits- en krachttraining bij mijn heupafwijking

 

Jaren geleden ben ik gestart met fitness en wilde de squat oefening graag leren.

Het was een pijnlijke ervaring….het was echt wringen, ik kwam niet diep, mijn heup blokkeerde, het voelde verre van soepel.

Ik dacht op dat moment, tja ik ben gewoon een stijve hark, het is niet anders.

 

De jaren erna ben ik, na lang door te lopen met pijnklachten en met als resultaat bijna niet meer te kunnen wandelen, er na onderzoek achter gekomen dat ik een aangeboren heupafwijking had waardoor al flink wat artrose was ontwikkeld.

 

Een open heupoperatie en revalidatie volgde.

 

Ik pakte daarna al snel het trainen weer op en werd weer sterker.

Maar de  stijfheid in mijn heup bleef een probleem, een squat lukte ook ruim na de operatie niet lekker en zonder pijn. Specialisten vertelden mij dat ik dat squatten ook maar beter uit mijn hoofd kon zetten.

Daarbij kreeg ik ook regelmatig weer pijnklachten en blokkades op verschillende plaatsen in mijn lichaam. Ook kreeg ik hier met alledaagse bezigheden weer last van.

Toby (eigenaar Invictus Coaching) overtuigde me dat er echt nog wel winst te behalen viel door een combinatie van de juiste mobiliteits-, stabiliteits-, en krachtverstevigende oefeningen.

En dat bleek te kloppen…. ik ben nu al een hele tijd klachtenvrij, ik beweeg soepeler, doe zware krachttraining, heb geen pijnklachten meer en krijg weer vertrouwen in mijn heup.

Zie hieronder het resultaat in mijn squat mobiliteit.

 

De squat links op de foto laat een beeld zien van mijn squatdiepte in het verleden, rechts op de foto mijn huidige squat, zonder pijn

 

Wil je hier meer info over of wil je weten wat we hierin persoonlijk voor jou kunnen betekenen?

Stuur ons dan even een berichtje.

 

Jessica Hensgens
Invictus Coaching

 

Meer berichten

Hoe hard moet ik trainen?

    Vraag: wanneer verlaat je met een beter gevoel de sportschool of box? Wanneer je je voor de volle 100% gegeven hebt of wanneer

Stuur ons een bericht

Meld je als ondernemer of manager aan voor een gratis Inbody scan.

Vul het formulier in en wij nemen contact met je op voor het plannen van een afspraak.